در شورای انتخاب شهرها و روستاهای ملی که زیر نظر معاونت صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی کشور فعالیت می کند، آباده به عنوان شهر ملی منبت معرفی شد.
کد خبر: ۶۳۳۷۱۱
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۰ 23 July 2018

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس گفت: طبق برنامه ریزی های صورت گرفته در مرحله نخست سه شهر آباده، شیراز و فیروزآباد به ترتیب برای شهرهای ملی و جهانی منبت، خاتم و گبه انتخاب شدند که در حال حاضر شهر آباده به عنوان شهر منبت معرفی شد.

به گفته وی، انتخاب شهرها بر مبنای معیارهایی چون اصالت و قدمت و خاستگاه هنرهای سنتی و صنایع دستی اتنخاب شدند و امیدواریم هرچه سریعتر شهرهای شیرازو فیروزآباد نیز به فهرست شهرهای ملی بپیوندند.

معاون هنرهای سنتی و صنایع دستی فارس نیز گفت: در حال حاضر پرونده شهر جهانی منبت تکمیل شده است امیدواریم هر چه سریعتر در فهرست جهانی هم قرار گیرد.

منبت یکی از هنرهای دست ساز ایرانی است که از هزار و 500 سال قبل در برخی از مناطق کشور رواج داشته است که بنابر اسناد تاریخی موجود خاستگاه منبت در استان فارس شهر آباده است.

در این هنر که از چوب استفاده می شود،نقش ها به صورت نقش برجسته هستند. این هنر اصیل ایرانی در حال حاضر مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی بسیاری قرار دارد.

با توجه به اصالت و قدمت همچنین حفاظت از هنرهای دست ساز طرح معرفی شهرهای ملی صنایع دستی در سازمان میراث فرهنگی کشور در حال اجراست که هدفش احیا و توسعه این هنرهاست، طرحی که به واسطه آن شهرهایی که خاستگاه هنرهای صنایع دستی خاصی هستند در فهرست ملی و جهانی قرار می گیرند به طوری که در حال حاضر شهر آباده به عنوان نخستین شهر ملی صنایع دستی در رشته منبت معرفی شد و اکنون منبت آباده در فهرست آثار ملی میراث ناملموس و معنوی ایران به نام این منطقه به ثبت رسیده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار